søndag 8. mars 2015

Min automatiske plan

De siste årene har jeg ordnet opp i min drittgjeld (kredittkort etc). Jeg har betalt ned alle kort og skal aldri ta i et kredittkort igjen. Jeg har spart opp en krisebuffer for 5 månedsutgifter som står i banken, og har spart endel i fond og aksjer.

For min framtidige inntekt legger jeg en slagplan for å betale ned boliglån på halve tiden, kjøpe fond og leve ganske billig.

Min inntekt er middels bra og jeg har følgende økonomiske plan for utbetalt lønn:
5% av inntekt - nedbetale studielån
10% av inntekt - kjøpe fond med spareavtale
30% av inntekt - nedbetaling bolig
10% av inntekt - renter bolig
25% av inntekt - bo og leveutgifter
15% av inntekt - forbruk, ferier

Jeg bruker automatisk sparing (ref. The automatic millionaire) for å spare den dagen jeg får lønn.
Lønnen fordeles på de forskjellige postene, og jeg sitter igjen med 15% av lønna på konto.

3 kommentarer:

  1. Wow. Så flink du har vært!
    -og planen din ser veldig bra ut.

    Har du satt opp beløpet du betaler til lånekassen, eller betaler du etter betalingsplanen?

    SvarSlett
  2. Takk for det!
    Følger betalingsplanen så beløpet er ca 5%

    Må få skryte av bloggen din! Fantastisk moro å lese og så høy aktivitet! Jeg får ikke tid til å blogge, men å lese andre gode blogger er moro!

    SvarSlett